31 اردیبهشت روز ملی اهدای عضو/ اهدای زندگی

31 اردیبهشت روز ملی اهدای عضو/ اهدای زندگی

اهدای عضو اقدامی خداپسندانه در جهت حفظ زندگی انسان ها است. فرصتی دوباره برای زیستن که نویدبخش ضرباهنگ خوش زندگی به بیماران و خانواده های آنان می شود و امید به فردایی بهتر را در وجود آنها باور می سازد.


اهدای عضو در بیشتر کشورهای جهان بخصوص در ایران دیده می شود و روز ۳۱ اردیبهشت در ایران را روز اهدای عضو نامگذاری کرده اند. اعضای قابل اهدا از قبیل قلب، ریه ها، کبد، روده ها، لوزالمعده و کلیه ها می باشد. علاوه بر این اعضا برخی از بافتهای بدن نیز قابل پیوند می باشند. با اهدای قرینه می توان بینایی را به فردی که دچار صدمه شدید به چشم شده بازگرداند. تاندون و عضروف باعث بازسازی اعضای آسیب دیده مربوطه می شود. پیوند استخوان می تواند مانع قطع عضو در سرطان استخوان شود.دریچه قلب برای کودکان با بیماری مادرزادی دریچه ای و بزرگسالان با دریچه آسیب دیده به کار می رود. پیوند پوست نجاتبخش بیماران با سوختگی شدید می باشد. پیوند مغز استخوان تنها درمان ممکن در بعضی از سرطان های خون می باشد. برخلاف عضو، بافت می تواند تا ۲۴ و یا حتی ۴۸ ساعت بعد از مرگ فرد اهدا شود و حتی می توان آن را برای مدتهای طولانی ذخیره کرد.

فرد زنده هم می تواند اهداء کننده باشد و  در بعضی از دهندگان زنده شامل خانواده و غریبه می توان عضو اهدایی گرفت. کلیه یکی از معمولترین اعضای اهدائی افراد زنده می باشد، زیرا یک فرد سالم با یک کلیه هم قادر است به زندگی طبیعی خود ادامه دهد. قسمتی از کبد یا ریه و در موارد نادر قسمتی از روده کوچک نیز قابل اهداء می باشد.

درصورت مرگ طبیعی نیز امکان اهدای عضو وجود دارد و بعد از مرگ کامل به صورت طبیعی تا ۴۸ ساعت نسوجی مانند قرنیه، دریچه قلب، استخوان و تاندون قابل اهدا می باشند.

اهداء کنندگان عضو از نظر بیماریهای خطرناک غربالگری خواهند شد و همه اهداء کنندگان عضو از نظر ایدز، هپاتیت، ویروس های مشابه و یک سری بدخیمی ها مورد بررسی قرارخواهند گرفت.

در صورت داشتن کارت اهدای عضو، بسیار مهم است که نزدیکان نیز درجریان این امر خداپسندانه قرارگیرند تا درزمان فوت فرد درخصوص اهدای عضو غافلگیر نشوند و آنرا مصیبتی افزون بر از دست دادن عزیز خود ندانند چراکه، بنا بر قانون جمهوری اسلامی ایران و اکثریت کشورهای جهان برای اهدای عضو رضایت اولیای دم ضروری می باشد و حتی علی رغم داشتن کارت اهدای عضو درصورت عدم رضایت اولیای دم اهدای عضو صورت نخواهد گرفت.

با در نظر گرفتن لزوم رضایت اولیای دم از اهدای عضو دلیل دریافت کارت به دلیل این می باشد که، کارت اهدای عضو نشان دهنده آرزوی قلبی فرد در مورد اهدای اعضای بدن خویش می باشد و همین امر می تواند با نشان دادن خواسته فرد به اولیای دمش تصمیم گیری را برای آن ها در آن زمان حیاتی آسان تر نماید و ضمناً این کارت می تواند جنبه فرهنگ سازی نیز داشته باشد.

با درنظر گرفتن لزوم رضایت اولیای دم برای اهدای عضو توصیه می شود فرد دارنده کارت اهدا، خانواده خود را از رضایت قلبی برای این امر مطلع سازد و در صورت اطلاع خانواده از این امر لزومی به همراه داشتن مداوم کارت نیست.


1399/02/31
583