پنج گام موثر برای داشتن استخوانهای سالم و جلوگیری از پوکی استخوان

پنج گام موثر برای داشتن استخوانهای سالم و جلوگیری از پوکی استخوان


-کلسیم :برای عملکرد مناسب قلب ،عضلات ،اعصاب و انعقاد خون لازم است .مقدار ناکافی کلسیم سبب پوکی استخوان می شود.بررسی ها نشان می دهد اغلب زنان و دختران جوان ،روزانه کم تر از نیمی از مقدار توصیه شده کلسیم مصرف می کنند. بالغین زیر 50سال به روزانه 1000میلی گرم و بالای 50سال به 1200میلی گرم کلسیم نیاز دارند.
اگر نمی توانید با رعایت رژیم صحیح غذایی میزان کافی کلسیم به بدن خود برسانید حتما از مکمل های کلسیم استفاده کنید.
ویتامین د: برای جذب کافی کلسیم در بدن ضروری است. در غیاب مقادیر کافی ویتامین د ،بدن قادر به جذب کلسیم از مواد غذایی نبوده و کلسیم مورد نیاز خود را از استخوانها برداشت خواهد نمود.
ویتامین د از دو منبع تامین می شود:
1)تابش مستقیم آفتاب به پوست         2)رژیم غذایی..
بالغین زیر 50سال روزانه به 400تا 800واحد ویتامین د و بالای 50سال به 800تا 1000واحد ویتامین د نیاز دارند.ویتامین د در شیر غنی شده زرده تخم مرغ ،ماهی های آب شور و جگر نیز وجود دارد.
ورزش :ورزش منظم در دوران کودکی و نوجوانی به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند.بهترین ورزش برای استخوان ها ورزش های تحمل وزن مانند پیاده رویی ،دویدن آهسته و بالا رفتن از پله است.اگر در دوران بزرگسالی خود غالبا بی تحرک بوده اید قبل از شروع ورزش با پزشک خود مشورت کنید.
تجویز دارو برای پیشگیری و درمانگر چه درمان قطعی برای پوکی استخوان وجود ندارد اما بیس فسفونات ،کلسی تونین،استروژن ،هورمون پاراتیروئید توسط سازمان غذا و داروی آمریکا پذیرفته شده اند.
-آزمون سنجش تراکم استخوان:  تنها راه تشخیص پوکی استخوان و تعیین خطر احتمال بروز شکستگی ،انجام تست سنجش تراکم استخوان هست.به کمک این روش نیاز به درمان به منظور حفظ سلامت استخوان مشخص خواهد شد.
پوکی استخوان کدام استخوان ها را درگیر می نماید؟
پوکی استخوان همه ی استخوان های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد،هر چند شکستگی های ناشی از آن بیشتر در نواحی لگن،ستون فقرات،مچ دست و انتهای ساعد رخ می دهد.

                                                                                             واحدپیشگیری و مبارزه با بیماریها


1399/08/12
187