نظام رتبه بندی آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت به منظور ارتقای مداوم کیفیت آموزش و رصد ساختارمند نظام آموزش علوم پزشکی در دانشگاه ها و همچنین در راستای فراهم سازی فضای رقابتی برای پیشرفت و تحول از سال 91 تحت عنوان طرح "راد" شکل گرفت.
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بم، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، از سال 91 ، رتبه بندی آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی را تحت عنوان طرح راد، آغاز نمود که در این یک دهه برکات فراوانی برای دانشگاههای علوم پزشکی کشور به همراه داشته است.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بم در این خصوص، اظهار داشت: به منظور تحقق اهداف وزارت متبوع و ساماندهی نظام های ارزیابی، اعتبارسنجی و ایجاد رقابت سازنده و هم افزا در میان دانشگاههای علوم پزشکی کشور، سومین دوره رتبه بندی آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی تحت عنوان راد 3 ، در سال 98 آغاز گردید.
دکتر آقاعسکری هدف از اجرای این طرح را ارزیابی وضعیت دانشگاه ها در فرآیندهای جاری آموزش، روند پیشرفت و اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برشمرد و گفت: در طرح راد 3 وضعیت آموزشی دانشگاه در حیطه خروجی های تأثیر گذار، شاخص های عملکردی و پیاده سازی طرح تحول و نوآوری مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.
در ادامه مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، خاطر نشان کرد: رتبه بندی آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور با هدف ایجاد فضای رقابتی سالم شکل گرفته است و با توجه به اینکه رتبه بندی های بین المللی موجود صرفا بر فعالیتهای پژوهشی دانشگاهها تاکید دارند و قادر به ارائه تصویر گویایی از فعالیتهای آموزشی نمی باشند، به همت مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی طرح رتبه بندی آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی تحت عنوان راد در کشور آغاز به فعالیت نمود.
دکتر میرزائی با مطلوب ارزیابی نمودن وضعیت اخیر رتبه بندی آموزشی دانشگاه نسبت به طرح راد 2، تصریح نمود: مستندات جهت رتبه بندی طرح راد 3 در سال 98 در سطح دانشگاه های علوم پزشکی کشور جمع آوری گردید اما به دلیل محدودیت های ایجاد شده بواسطه شیوع ویروس کرونا تا آذر ماه 99 انتشار نتایج این رتبه بندی به تعویق افتاد.
وی در ادامه افزود: در طرح راد 3 تمامی فعالیت های آموزشی دانشگاه از مهرماه 95 تا شهریور ماه 98مورد ارزیابی قرار گرفت.
در پایان معاون آموزشی دانشگاه اظهار امیدواری کرد که باتلاش و هم افزایی و تکیه بر دانش بومی و همچنین با حمایت از شرکت های دانش بنیان بتوانیم همواره در مسیر رشد و اعتلای علمی کشور گام برداریم.