هشدار ایمنی در مصرف خودسرانه کورتون برای چاقی صورت

هشدار ایمنی در مصرف خودسرانه کورتون برای چاقی صورت


صورت گرد و تپل از دوران قدیم تا امروز مورد پسند بسیاری از افراد است. علاوه بر این که چاقی صورت از عوامل موثر در زیبایی است، از نشانه‌های سلامتی نیز محسوب می‌شود. بنابراین بسیاری از افراد (به ویژه افراد لاغر) علاقه به چاق کردن صورت خود دارند. اگر گذرتان به عطاری‌ها و یا داروخانه‌ها افتاده باشد یا در اینترنت جست‌وجو کرده باشید، حتماً دیده‌اید که داروهای چاقی صورت فراوان هستند. آیا واقعا دارویی وجود دارد که صورت را چاق کند؟ اگر وجود دارد، آیا عارضه‌ای نیز دارد؟ 

داروهای چاقی صورت در بازار داروی 

داروهای مختلف با نام‌های تجاری مختلفی وجود دارند که ادعا می‌کنند باعث چاق کردن صورت می‌شوند. این داروها اغلب به صورت مکمل‌هایی هستند که بدون نیاز به نسخۀ پزشک قابل دریافت بوده و شاهد مصرف خودسرانه آن‌ها هستیم.

 

آیا این داروها واقعا موثرند؟

بله؛ برخی از این داروها واقعا باعث چاق شدن صورت افراد می‌شود. به طور کلی داروهای چاق کننده‌ی صورت دو دسته هستند:

مکمل‌های ویتامینی و گیاهی

مکمل‌های ویتامینی همراه با کورتون

داروهای گروه دوم، کاملاً موثرند. اما عواقب بسیار ناگواری دارند که در ادامه بررسی کرده‌ایم. داروهای چاقی صورت گروه اول ممکن است موثر باشند. از لحاظ علمی، سوزاندن یا اضافه کردن چربی‌های بدن به طور ناحیه‌ای ممکن نیست. یعنی نمی‌توانید شکم خود را آب کنید؛ اما صورت خود را چاق نگه دارید. این مسئله کاملاً بسته به ژنتیک و وضعیت بدنی شما دارد.

آیا مصرف این داروها عارضه‌ای هم دارد؟

همان طور که توضیح داده شد، تقریبا در ترکیبات همۀ این داروها، از کورتون‌ها (مثل دگزامتازون یا پردنیزولون) استفاده شده است. پس لازم است عوارض مصرف طولانی مدت کورتون‌ها را با هم مرور نماییم:

 

عوارض کورتون‌ها

شایعترین عوارض مصرف کورتون‌ها عبارت‌اند از:

 

ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن: سیستم ایمنی بدن ما با مصرف کورتون‌ها ضعیف می‌شود؛ بنابراین مستعد ابتلا به عفونت‌های مختلف می‌شویم.

پوکی استخوان: مصرف کورتون‌ها با افزایش چشمگیر احتمال پوکی استخوان همراه است. کورتون‌ها علاوه بر کاهش جذب کلسیم از روده، باعث مهار فعالیت سلول‌های استخوان‌ساز نیز می‌شوند.

افزایش فشار خون

دیابت: مصرف کورتون‌ها باعث افزایش قند خون می‌شود که ممکن است به بیماری دیابت ختم شود.

افزایش رشد موهای زائد: این عارضه به خصوص در خانم‌ها بسیار آزاردهنده است.

پف کردن صورت: عارضه‌ای که در چاق کردن صورت با دارو از آن استفاده می‌شود.

تجمع چربی در پشت گردن و بین کتف‌ها : این عارضه باعث تغییر در تناسب فیزیکی فرد خواهد شد.

بنابراین با مصرف این گروه از داروهای چاقی صورت ، اگر چه به هدف خود یعنی چاق شدن صورت خواهید رسید، اما بدن خود را در معرض عوارض بسیار زیاد و خطرناکی قرار می‌دهد. عوارضی که هر یک به تنهایی یک بیماری مهم بوده و درمان‌های مخصوص خود را دارند. پس منطقی نیست که برای چاق شدن صورت، از دارویی با این همه عارضه استفاده کنیم.

 

توصیۀ ما به شما

هیچگاه بدون مشورت با پزشک اقدام به مصرف دارو و مکمل‌های دارویی نفرمایید. همانطور که دیدید، برخی از این داروها و یا مکمل‌ها عوارض بسیار مهمی دارند که در صورت ابتلا به آن‌ها، دردسرهای زیادی ایجاد خواهد شد.

 

 


1399/12/16
12970