18 اردیبهشت ماه (هشتم ماه می میلادی ) روز جهانی تالاسمی گرامیباد

18 اردیبهشت ماه (هشتم ماه می میلادی ) روز جهانی تالاسمی گرامیباد

همیشه می توان از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور پیشگیری کرد ؛

حتی در زمان همه گیری بیماری کرونا


تالاسمی واژه ای است که برای نخستین بار در سال ۱۹۲۵ میلادی یک پزشک متخصص کودکان روی بیماران مبتلا به کم خونی شدید با علا ئم بزرگی طحال و تغییر شکل استخوان صورت و جمجمه گذاشت.

تالاسمی یک بیماری ارثی است که بدلیل نقص در ساخت زنجیره هموگلوبین حادث می شود و هموگلوبین معیوب قادر به اکسیژن رسانی مطلوب به اعضای بدن نیست . این بیماری به صورت شدید (ماژور) و خفیف (مینور) ظاهر می‌شود.

اگر والدین هر دو دارای ژن معیوب باشند بیماری به صورت شدید یعنی ماژور (Major) و اگر یکی از والدین فقط ژن معیوب داشته باشد به صورت خفیف یعنی مینور (Minor) ظاهر می‌شود.تالاسمی برای کسانی که نوع (مینور) را داشته باشند، مشکل ایجاد نمی‌کند و آنها هم مثل افراد سالم می‌توانند زندگی کنند و فقط در موقع ازدواج باید خیلی مراقب باشند و بهتر است با یک فرد تالاسمی مینور ازدواج نکنند  .

امروزه هر زن ومرد جوانى که قصد ازدواج دارند، به آنها توصیه مى شود که احتمال ابتلاء به بیمارى تالاسمى را قبل از ازدواج با انجام یک آزمایش ساده خون در یکی از مراکز مشاوره تالاسمی  بررسى کنند. زیرا این بیمارى به راحتى قبل از ازدواج قابل شناسائى بوده و مى توان از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمى جلوگیرى کرد و ازسوى دیگر ابتلائ به تالاسمى مشکلات بسیارى را براى بیمار و خانوادهٔ وى داشته و هزینه هاى سنگینى را بر سیستم بهداشت و درمان کشور تحمیل مى کند.

#روابط_عمومی_معاونت_بهداشت


1400/02/18
251