چهارم لغایت دهم خردادماه هفته اطلاع رسانی تیروئید

چهارم لغایت دهم خردادماه هفته اطلاع رسانی تیروئید

والدین عزیز توجه داشته باشید:

با مراجعه به موقع به مراکز خدمات جامع سلامت در روزهای 3 تا 5 پس از تولد ، برای انجام غربالگری پاشنه پا می توانید از فرزند دلبندتان در برابر پیشرفت بیماری و بروز عقب ماندگی های ذهنی و معلولیت ناشی از کم کاری تیروئید محافظت کنید. 


ترس از  کرونا نباید مانع از انجام آزمایش غربالگری نوزادان (کم کاری مادر زادی تیروئید )در زمان 3تا 5 روز بدو تولد شود*

به کمبود هورمون تيروکسين در بدن نوزاد، به هر علتي، "بيماري كم كاري تيروييد نوزادان" ميگويند

اين بيماري در بدو تولد معمولا" علامت مشخصي ندارد و بهترين روش شناسايي بيماران انجام غربالگري نوزادان در زمان 5-3 بعد از تولد است. اهميت اين بيماري در اين است که اگر بيماري تشخيص داده نشود يا درمان دير شروع شود و يا کنترل بيماري مناسب نباشد، بيمار به عقب ماندگي ذهني دچار ميشود.

شایع ترین علت کم کاری مادرزادی تیروئید ،اختلال در تکامل کامل یا نسبی غده تیروئید یا جایگزینی نامناسب تیروئید در دوران جنینی است.زردی ادامه دار ، وزن زمان تولد بیش از 4 کیلوگرم ، شیر خوردن ناکافی ،حرکات آهسته ،یبوست و کم اشتهایی از نشانه های کم کاری  مادر زادی تیروئید در اوایل نوزادی است.

کم کاری مادرزادی تیروئید اگر سریعا تشخیص و درمان نشود باعث عقب ماندگی ذهنی ،کوتاهی قد ،ناشنوایی ،بیماری های مغزی و عصبی و عقب ماندگی رشد جسمی می شود.

همکاران ما در مراکز نمونه گیری غربالگری نوزادان با رعایت اصول فاصله گذاری و کلیه پروتکل های بهداشتی آماده ارائه این خدمت به همه همشهریان مباشند.

*لطفا توجه فرمایید که به دلیل ترس از ابتلا به کرونا این خدمت مهم را از فرزندانتان دریغ نفرمایید حتما در روز 3تا5 تولد به مراکز غربالگری مراجعه نمایید چون زمان در غربالگری نوزادان و بیماری کم کاری مادر زادی تیروئید از طلا با ارزش تر است*

#روابط عمومی معاونت بهداشت


1400/03/04
264