پیام داروساز_ از ویتامین دی چه میدانید ؟

 پیام داروساز_ از ویتامین دی چه میدانید ؟


 

ویتامین ها به دو دسته کلی ویتامینهای محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می شوند . ویتامین های محلول در آب شامل ویتامینهای B1 ، B2 ، B6 ،   B12 ، C ، نیاسین ، پانتوتیک اسید، فولیک اسید و بیوتین و ویتامین های محلول در چربی شامل ویتامینهای A، D ، E و K هستند. بسته به حلالیت، این ویتامین ها به میزان متفاوتی جذب می شـــوند. به عنوان مثال چربی ها به جذب ویتامین های محلول در چربی کمک می کنند. به علاوه ، از آنجایی که برخی ویتامینها به گرما حساسند و حین تهیه مواد غذایی از بین می روند، به روشهای مصرف و تهیه مواد غذایی باید دقت ویژه صورت گیرد.

ویتامین D شامل گروهی از مولکول های مشابه است که در هموستاز کلسیم و متابولیسم استخوان نقش دارد.

بدن انسان تحت نور فرابنفش ویتامین D را به فرم کله کلسیفرول (ویتامین D3) تبدیل می کند. گیاهان فرم مشابهی را به نام D2 تولید می کنند که البته این فرم نیز در انسان ها قابل استفاده است

عملکرد :

 ویتامین D نقش مهمی در هموستاز کلسیم و فسفر و تنظیم فعالیت استخوان ها از طریق افزایش جذب کلسیم و تنظیم دفع کلسیم از ادرار دارد.

در کلیه ویتامین D در کنار استروژن در تنظیم باز جذب کلسیم و فسفر از لوله ادراری نقش دارد. در استخوانها، ویتامین D به کمک هورمون غده پاراتیروئید (پاراتورمون) در تنظیم آزادسازی کلسیم و فسفر از استخوان ها به جریان خون نقش دارد.

 دیده شده است که ویتامین D در برخی از سرطان ها (نظیر پروستات، کبد، تیروئید و مغز) می تواند مفید باشد.

علائم و نشانه های کمبود :

  • علایم کمبود ویتامین D عبارتند از نرمی استخوان (استئومالاسی) که منجر به ضعف استخوان ها و خم شدگی آنها می شود.
  • علایم کمبود ویتامین D در بزرگسالان شامل نرم شدگی و خم شدن دردناک استخوانهاست و در صورت کمبود شدید کاهش غلظت کلسیم و رخ می دهد.
  • هیپرپارتیروئیدسیم و پوکی استخوان نیز در حالات کمبود متوسط تا شدید دیده  میشود

سمیت :

  • علایم مسمومیت شامل از دست رفتن اشتها، تشنگی بیش از حد، حالت تهوع، استفراغ، تحریک پذیری، ضعف و کاهش وزن است. این علایم در حالت عادی دیده نمی شوند.

منابع غذایی

تنها منبع رایج ویتامین D، شیر است، شیرخشک های غنی شده با ویتامین D، روغن کبد ماهی و روغن ماهی منابع عالی از ویتامین D هستند.

نیاز ویژه :

  • افراد سیاه پوست یا دارای پوست تیره در معرض کمبود ویتامین D هستند.
  • با توجه به کاهش ظرفیت بدن برای ساخت ویتامین D3 با افزایش سن، افراد بالاتر از 70 سال در معرض ریسک کمبود ویتامین D هستند.
  • نوزادانی که تنها از شیر مادر استفاده می کنند ممکن است دچار کمبود ویتامینD شوند.
  • گیاهخواران در ریسک کمبود ویتامین D قرار دارند.
  • در افراد چاق، ویتامین D نمی تواند به راحتی از پوست وارد جریان خون شود و این افراد در معرض ریسک کمبود ویتامین D هستند.
  • سیگار با افزایش فعالیت استخوان ها نیاز به ویتامین D را افزایش می دهد.

 


1397/11/27
511