آشنایی با مصرف و عوارض استروئید های بدن سازی

آشنایی با مصرف و عوارض استروئید های بدن سازی


استروئید های آنابولیک:

طبق گفته دکتر پیام گیلانی کارشناس تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بم : اندروژن و استروئیدهای آنابولیک شامل هورمون های جنسی اندروژن آقایان،تستوسترون، دی هیدروتستوسترون و سایر موادی که اثراتی نظیر این هورمون ها دارند، میباشد. آندروژن ها، خصوصیات جنسی مردانه مانند کلفت شدن صدا و رشد موهای زائد را افزایش می دهند. کاربرد اصلی آندروژن ها در تاخیر در بلوغ در پسران نوجوان،سرطان سینه در خانم ها،آنمی،پوکی استخوان، کاهش وزن ناشی از  اندومتریوز، و سایر مشکلات عدم تعادل هورمونی می باشد. استروئیدهای آنابولیک می توانند به طور تزریقی،خوراکی،یا موضعی مصرف شوند. در ایالات متحده آمریکا این داروها به علت عوارض جانبی جدی و احتمال بالای سوء مصرف ، به عنوان مواد تحت کنترل برنامه سوم طبقه بندی می شوند.

 

گستردگی استفاده غیر قانونی از استروئیدهای آنابولیک تا چه حد است؟

 استروئیدهای آنابولیک ممکن است در باشگاه ها،مسابقات ورزشی،عطاری ها،سایت ها و شبکه های اینترنتی، و یا از طریق سفارش پستی فروخته شوند و مشتریان این محصولات را در خطر خرید محصولات تقلبی یا آلوده قرار دهند. این استروئیدها ممکن است به صورت غیرقانونی از داروخانه ها به بازار راه یابند، به صورت قاچاق از سایر کشورها وارد کشور شوند، و یا در آزمایشگاههای غیرمجاز زیرزمینی ساخته و در بسته بندی های فریبنده عرضه شوند. سوء مصرف استروئیدهای آنابولیک ممکن است در هر گروه سنی رخ دهند،اما تعیین آمار سوأ مصرف آن ها دشوار است، زیرا اغلب مطالعات صورت گرفته بر سوء مصرف داروها شامل استروئیدها نبوده است. طبق یافته های انستیتوی ملی سوء مصرف دارو(NIDA)شواهد علمی نشان می دهد سوء مصرف استروئیدهای آنابولیک میان ورزشکاران از 1 تا 6 درصد متغییر است.

 

شایع ترین عوارض جانبی استروئید های آنابولیک چیست؟ 

استروئیدهای آنابولیک می توانند طیف وسیعی از عوارض جانبی خطرناک را ایجاد نمایند. مصرف استروئید می تواند در روند طبیعی تولید هورمون ها در بدن تداخل نمایند.

 

از جمله عوارض شایع استروئیدهای آنابولیک موارد زیر می باشند:

-آکنه شدید،مو و پوست چرب

-ریزش مو

-بیماری های کبدی نظیر تومور و کیست کبدی

-بیماریهای کلیوی-بیماری های قلبی نظیر حمله قلبی و سکته مغزی

-تغییر خلق و جو، تحریک پذیری، افزایش خشونت، افسردگی و گرایش به خودکشی

-اختلال در کلسترول و سایر چربی های خون

-فشارخون بالا

-بزرگ شدن پستان ها در آقایان در نتیجه ی رشد غیرطبیعی غدد شیری

-تحلیل رفتن و کوچک شدن بیضه ها

-عدم وجود اسپرم در مایع منی

-بی نظمی قاعدگی در خانم ها

-ناباروری-افزایش موهای زائدصورت و بدن و خشن شدن صدا در خانم ها

-توقف رشد و کوتاهی قد در نوجوانان

-افزایش ریسک عفونت های باکتریایی و ویروسی در نتیجه ی تزریقات غیراستریل

 


1398/01/21
596