مصرف پروپرانولول را به صورت ناگهانی قطع نکنید

مصرف  پروپرانولول را به صورت ناگهانی قطع نکنید


پروپرانولول از دسته داروهای بتابلاکر می باشد که در شرایط مختلف پزشکی از جمله فشارخون و مشکلات قلبی عروقی تجویز می شود.قطع ناگهانی دارو در این افراد می تواند باعث تشدید آنژین،سکته قلبی و مرگ ناگهانی شود.

دکتر پیام گیلانی کارشناس محترم تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بم  بیان کردند که قطع ناگهانی این دسته از داروها در مبتلایان به آنژین صدری موجب افزایش شدت و تناوب آنژین شده و مشکلات قلبی عروقی شدیدی ایجاد می کند. عود آنژین ممکن است در اثر حساس شدن بیش از اندازه گیرنده ها باشد. 24 تا 48 ساعت پس از قطع دارو مشکلات قلبی شروع شده ، پیک آن 4-8 روز است و در دو هفته برطرف می شود.

در افرادی که فشارخون دارند قطع ناگهانی پروپرانولول باعث عود فشارخون، سردرد، تپش قلب، و اضطراب می شود که این هم ممکن است در اثر حساسیت بیش از حد گیرنده ها باشد. همچنین اگر پروپرانولول به مدت یک هفته یا بیشتر مصرف شود با قطع دارو ضربان قلب افزایش می یابد ولی در مصرف کمتر از چهار روز چنین اثری مشاهده نشده است. تحقیقات نشان داده در افرادی که برای 2-18 ماه روزانه 160-180 میلیگرم پروپرانولول مصرف می کردند با قطع ناگهانی دارو  تاکی کاردی، تعریق، لرزش،و تغییراتی در نوار قلب مشاهده شد. 

 پروپرانولول این عوارض را بیشتر دارد مصرف و قطع این داروها مخصوصا در موارد مصرف طولانی مدت ممکن است عوارض خطرناکی به دنبال داشته باشد که حتما باید زیر نظر پزشک متخصص انجام گیرد. جهت قطع دارو 50% دوز در سه روز اول و 50% مابقی در سه روز بعد توسط پزشک کاهش می یابد.


1398/03/18
824