نشست خبری رییس دانشگاه علوم پزشکی بم با اصحاب رسانه با موضوع بسیج ملی کنترل فشارخون بالا

نشست خبری رییس دانشگاه علوم پزشکی بم با اصحاب رسانه با موضوع بسیج ملی کنترل فشارخون بالا

نشست خبری رییس دانشگاه علوم پزشکی بم با اصحاب رسانه با موضوع بسیج ملی کنترل فشارخون بالا و بررسی درمان بیمارستان برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بم، دکتر عباس زاده رییس دانشگاه در نشست خبری 4 تیرماه گفت:  امروز مرحله استقرار پرونده سلامت الکترونیک با دستور رییس جمهور آغاز شد که از مزایای آن کاهش هزینه ها به دست اوردن آمار و ذخیره اطلاعات و بازیابی آن در بانک اطلاعاتی در هرنقطه درمانی است.

وی به  نقل از وزیر بهداشت افزود: با اجرای این طرح انقلابی در حوزه سلامت رخ داده است.

وی گفت : در برنامه ششم توسعه سه برنامه هست نظام ارجاع، پرونده سلامت الکترونیک، پزشکی خانواده است؛ ۴۴ دانشگاه با ۸۵ درصد پوشش جمعیتی این فعالیت را آغاز کرده و دانشگاه علوم پزشکی بم نیز جز این دانشگاه هاست.

وی در خصوص بسیج ملی کنترل فشارخون ادامه داد: برنامه عملیاتی آن در دانشگاه علوم پزشکی آغاز شده و با پوشش نزدیک ۷۵ درصدی  منطقه رتبه اول را در منطقه آمایش ۸ بدست آوردیم در کشورازمیان بیش از ۶۰ دانشگاه تا به امروز در جایگاه یازدهم قرار گرفتیم و با تلاش همکاران در روزهای آینده امید داریم که رتبه بهتری را به جا بگذاریم، جا  دارد از همکاران پرتلاشم در تمامی حوزه ها تقدیر و تشکر کنم.

دکتر عباس زاده افزود: تا به امروز ۶۶ درصد جمعیت پوشش ما در این طرح، فشار خون نرمال دارند و ۳۲درصد فشارخون بالا دارند یا در معرض فشارخون هستند و ۱۰ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال از داشتن فشار خون بالا آگاهی نداشتند که با افزایش آگاهی و خود مراقبتی از عواقب بعدی آن جلوگیری خواهندکرد.

ریس دانشگاه علوم پزشکی گفت: مقاومت مردم در کنار مسئولین شرایط تحریم را به خوبی پشت سر می گذراند، و ما در دانشگاه بم با مدیریت،  پیشگیری،  اولویت بندی منابع را انجام دادیم با توجه به این شرایط سخت مطالباتی که همکاران ما داشتند پرداخت نشده که پیگیر پرداخت آن هستیم اما به نسبت کشور وضعیت خوبی داریم.

وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی در این شرایط حتی پروژه های عمرانی را نه متوقف کرده نه از آن کاسته بلکه پروژه ها با سرعت بیشتری در حال انجام است  و دانشگاه بم مدیریت مالی خوبی در انجام پروژه ها داشته است که امیدواریم به مردم منطقه که شایسته خدمات بالا هستند انجام دهیم.

دکتر عباس زاده در خصوص احشام در سطح شهر گفت: وظیفه دانشگاه علوم پزشکی وظیفه نظارت بر اماکن و سلامت شهری  و به عنوان ضابط است و در حوزه شهری بایستی شهرداری در این امر ورود کند بهداشت فقط در صورت شکایات مردمی حضور پیدا میکند.

وی در خصوص بیمارستان ۲۰۲ تختخوابی بم گفت: از سال83 تا سال قبل کمتر از ده درصد پیشرفت داشته اما از فروردین تا به امروز در حدود ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است این بیمارستان از تمامی استاندارد ها بهرمند خواهد شد ودر طبق تفاهمنامه بایستی تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری برسد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی در خصوص موافقت قطعی دانشگاه گفت: از سال ۹۰ با راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی در این منطقه فقط موافقت اصولی صورت گرفته بود که با تلاش و طی گذراندن فرایندها امسال مجوز قطعی آن صادر شده است.

دکتر نصری معاون بهداشتی دانشگاه گفت : دانشگاه بم جمعیتی حدود صد سی هزار ششصد نفر را باید پوشش بالای 30 سال را بایستی پوشش می داد که بم ۱۷ ایستگاه ودر کل منطقه ۳۳ ایستگاه راه اندازی شد. که طبق آمار، بم ۵۸ درصد، ریگان ۱۱۱ درصد، نرماشیر ۸۵ درصد، فهرج ۱۰۴ درصد، کل دانشگاه ۷۸/۳۵ درصد جمعیت را تحت پوشش این طرح قرار داده است در منطقه آمایشی ۸ رتبه اول و در کشور رتبه ۱۱ داریم، در این طرح نیروهای مراقبین سلامت، بهورزا، پرستاری و دانشجویان، بیمارستان به حوزه بهداشتی کمک های زیادی کردند.

دکتر امیررضا صالحی رییس بیمارستان پاستور بم گفت : این بیمارستان تا مدت ها به عنوان درمانی بوده و بعد از تاسیس دانشگاه و با تلاش همکاران به عنوان مرکز آموزشی درمانی قرار گرفته که جا دارد از روسای قبلی بیمارستان تشکر کنیم 

وی گفت این بیمارستان محدودیت هایی در افزایش تخت ویژه  دارد، راه اندازی بخش nicu که در این بیمارستان وجود نداشت بیماران بایستی به شهرهای مجاور اعزام می شدند با تکمیل بخش اورژانس تعداد تخت در این بخش افزایش پیدا می کند بخش  آنژیوگرافی  نیز به زودی راه اندازی می شود، بخش اطفال این بیمارستان از استانداردهای روز برخوردار است همچنین در بخش ماموگرافی از جدیدترین دستگاه ها استفاده شده که فقط یازده عدد دستگاه نمونه آن در کشور وجود دارد و ۶ دستگاه آن  راه اندازی شده است.

وی در خصوص کلینیک بیمارستان گفت وضعیت درمانی در این بیمارستان مطلوب است و کلیه متخصص ها در کلینیک تخصصی پاستور ارائه خدمت به همشریان را دارند.

دکتر صدیقی معاون توسعه دانشگاه در ادامه گفت: ما با بدعهدی پرداخت بیمه ها به بیمارستان روبرو هستیم و از سال ۹۶ هیچگونه پرداختی نداشتند و لطف خدا و مدیریت رییس دانشگاه بوده که ما در پرداخت تامین دارو و حقوق پرسنل مشکلی نداشتیم و بدهی به شرکت های دارویی نداریم و همه بدهی ها پرداخت شده است.

وی در خصوص بیمارستان ۲۰۲ تختخوابی گفت اولین بیمارستانی در کشور بوده که در این شرایط وام گرفته و در حال ساخت است 

وی افزود : طرح توسعه اورژانس را داریم که در حدود1600مترمربع به بخش اورژانس افزوده می شود که فضای فیزیکی بخش اورژانس ۲۰۰۰ مترمربع به می شود و تعداد ۶۱ تخت استاندارد در نظر گرفته شده است، همچنین در طبقه دوم فضای بخش آنژیوگرافی در نظرگرفته شده است که با اضافه شدن به بخش اورژانس راه اندازی می شود.

وی در خصوص اسکان پزشکان گفت: در ریگان با مشکل کمبود مسکن برای پزشکان روبرو هستیم و برای ماندگاری پزشکان در منطقه نیاز است

دکتر صدیقی گفت با توجه به آمار خوب زایمان طبیعی در بیمارستان بخش توسعه زایمان را نیز داریم 

وی ادامه داد ساختمان کلینیک اطفال استاندارد درمان، بودجه دولتی وزارت بهداشت را نداشته و بایستی با کمک خیرین ساخته می شد، اگر خیرین حضور پیدا کنند به عنوان بخشی از واحدهای دانشگاه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

معاون توسعه دانشگاه در خصوص دستگاه ام آر ای بیمارستان پاستور افزود: عمر دستگاه در حدود ده سال است و هزینه های تعمیر آن به صرفه نیست با مکاتباتی با وزارت بهداشت داشتیم تا ۳ ماه آینده دستگاه جدید و استاندارهای روز برخوردار است خریداری و به همشهریان خدمات رسانی صورت می پذیرد.

در این جلسه  که در سالن کنفرانس بیمارستان پاستور برگزار شد معاون تحقیقات وفن آوری، رییس حوزه ریاست و مدیر روابط عمومی دانشگاه حضور داشتند همچنین پس از پایان نشست خبری، اصحاب رسانه به همراه مسئولین دانشگاه از واحدهای بیمارستان پاستور بازدید کردند.


1398/04/05
1039