نشست خبری رییس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی بم به مناسبت روز ملی اورژانس

نشست خبری رییس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی بم به مناسبت روز ملی اورژانس

رییس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی بم گفت: تجهیز سوله بحران و راه اندازی اورژانس هوایی از دغدغه های مهم دانشگاه علوم پزشکی و اورژانس بم است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی بم، دکتر شیخ رابری در نشست خبری به مناسبت روز ملی اورژانس گفت: بم یکی از مناطق حادثه خیز و سومین شهر پرحادثه در کشور است.

وی افزود در اورژانس بم، 19 پایگاه فعال راه اندازی شده، ۴  پایگاه شهری و ۱۵ پایگاه جاده ای که با ۱۴۰  پرسنل  در حال خدمت رسانی به منطقه شرق استان کرمان هستند.

وی تمامی ماموریت های اورژانس در شش ماهه نخست سال جاری را 11465  مورد اعلام کرد، که از این ماموریت ها، سهم ماموریت های شهری ،1455مورد حادثه ترافیکی، 585 مورد غیر ترافیکی، 4339 مورد بیماری، 6 مورد غرق شدگی، 376 مورد قلبی 147 مورد تنفسی، 29 مورد اورژانس زنان، 1 مورد مسمویت CO و 134 مورد سایر مسمومیت ها  و سهم ماموریت های جاده ای، 1714 مورد مصدومیت، 4400 مورد بیماری، 396 مورد قلبی، 72 مورد اورژانس زنان و 202 مورد مشکلات تنفسی بوده است.

دکتر شیخ رابری گفت: متاسفانه 4829 مورد مزاحمت تلفنی برای اورژانس داشتیم که با برخی از این موارد به صورت قانونی برخورد شده است. 

وی افزود: همکاران اورژانس با کار جهادی و با ۴ رکن اساسی نیروی انسانی آموزش دیده، زیرساخت تجهیزات مناسب، آمبولانس ها و پایگاه های اورژانس مجهز خدمات  با کیفیت را در منطقه شرق استان کرمان ارائه می دهند.

رییس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی بم گفت: تمامی پایگاه های اورژانس در منطقه ،از دورترین نقطه مانند شورگز تا نزدیکترین پایگاه به لحاظ ساختمانی نوسازی شده است وی همچنین افزود: قبلا یکی از مشکلات اورژانس بم برگزاری دوره های آموزش جهت پرسنل بود که با برگزاری ۵ دوره تروما در بم آموزش های لازم به پرسنل ارائه شد. 

وی با بیان اینکه آموزش به شهروندان یکی دیگر از خدمات اورژانس بم است افزود:  تا کنون ۵۰۰ نفر از شهروندان و حدود 700 نفر در ادارات آموزش های لازم را دریافت کرده اند که در این زمینه رتبه سوم  در کشور را به خود اختصاص داده ایم.

وی افزود: در دی ماه سال گذشته همایش روسای اورژانس کشور را در بم داشتیم و با قرادادی که با اصفهان انجام دادیم  ۴ آمبولانس که فرسوده شده بودند را جهت نوسازی به اصفهان اعزام کردیم و تا کنون یکی از آنها که به لحاظ تجهیزات به روز شده است را تحویل گرفته ایم و در آینده ای نزدیک نیز سه آمبولانس جدید از سازمان اورژانس کشور تحویل خواهیم گرفت.

دکتر شیخ رابری گفت: در هفته گذشته، مرکز هدایت عملیات بحران eoc ،خرید تجهیزات آموزشی به ارزش 2 میلیارد ریال ، راه اندازی مرکز پیام، ساختمان ستاد مرکزی مرکز حوادث و فوریت ها، پایگاه جاده ای در دهبکری به صورت ویدئوکنفرانس توسط معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد. 

رییس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی بم افزود به منظور ارائه خدمات بهتر تمامی تماس های دریافتی با مرکز اورژانس ضبط و همه روزه همکاران تماس ها را نظارت و پایش می کنند.

وی کمبود نیروی انسانی متخصص را یکی مشکلات مرکز حوادث و فوریت های بم دانست و از استخدام ۲۰ نفر پرسنل درشهریورماه سال جاری و جذب ۷ نفر در آینده نزدیک خبر داد.

دکتر شیخ رابری افزود:  اورژانس هوایی یکی از دغدغه های مهم دانشگاه علوم پزشکی بم و اورژانس است که امیدواریم با پیگیری های انجام  شده در نیمه دوم سال جاری راه اندازی شود.

وی گفت: تجهیز و راه اندازی سوله بحران برای بم از ضرورت و اهمیت قابل توجهی برخوردار است که متاسفانه در زلزله سال ۸۲ سوله بحران وجود نداشت و تاکنون نیز محقق نشده است و امید داریم که یک  سوله مجهز هرچه سریعترآماده شود تا در شرایط سخت بحران حداقل تا سه روز بتواند منطقه را پشتیبانی کند.

وی همچنین ازآماده سازی ساختمان پایگاه اورژانس ریگان، نگین کویر و عامریه خبر داد و افزود در ایام دهه فجر اماده افتتاح خواهند شد.

رییس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی بم زمان استاندارد برای ماموریت های اورژانس در منطقه شهری ۸ دقیقه و برای جاده ۱۵ دقیقه است و افزود با تلاش همکاران اورژانس، میانگین زمان درماموریت های شهری ۶ دقیقه و جاده ای را به ۱۳ دقیقه است.

وی افزود: با راه اندازی سیستم اتوماسیون تمامی ماموریت ها از لحظه شروع تا رساندن بیمار به بیمارستان نظارت و پایش می شود که کمک زیادی در زمان ماموریت ها به اورژانس کرده است همچنین می توانیم آمبولانس ها را  به لحاظ فنی پایش و نظارت کنیم.

وی از آموزش nrf به مدیران دانشگاه علوم پزشکی بم خبر داد و افزود؛ و در آبان ماه این اموزش برای دانشگاه های قطب(دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی استان های کرمان و سیستان و بلوچستان)  به میزبانی  بم برگزار خواهد شد.

وی از مانور و شبیه سازی زلزله در دی ماه امسال و راه اندازی سامانه ای جهت انتقاد و پیشنهاد شهروندان و مخصوص اورژانس بم خبر داد.

این نشست صبح امروز در مرکز هدایت علملیات و بحران”EOC” مرکز حوادث و فوریت های دانشگاه علوم پزشکی بم برگزار و در پایان از اصحاب رسانه و خبرنگاران با اهداء لوح تقدیر شد.

 


1398/07/02
821