رشد علمی و پژوهشی بی سابقه دانشگاه علوم پزشکی بم در سال 2019

رشد علمی و پژوهشی بی سابقه دانشگاه علوم پزشکی بم در سال 2019

تحلیل گزارشات سامانه علم سنجی وزارت بهداشت، نشان از موفقیت پژوهشگران دانشگاه در ارتقای بی سابقه جایگاه علمی در میان مجامع علمی کشور دارد.


سامانه علم سنجی وزارت بهداشت بر اساس گزارش پایگاه بین المللی اسکوپوس رتبه دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی کشور را بصورت پویا در سایت خود به آدرس http://usid.research.ac.ir/ قرار می دهد. تحلیل گزارشات این سایت نشان از موفقیت پژوهشگران دانشگاه در ارتقای بی سابقه جایگاه علمی در میان مجامع علمی کشور دارد.

طبعاً این موفقیت حاصل تلاش مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و مدیریت و رهبری پژوهشی حوزه معاونت تحقیقات و فن آوری دانشگاه علوم پزشکی بم و استفاده مطلوب و بهینه از ظرفیت هایی است که وزارت بهداشت در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی گذاشته است.

این مهم باعث شده پژوهشگران، اساتید، دانشجویان و نخبگان علمی بتوانند در فضای رقابت سالم علمی فعالیت های خود را به برونداد های ارزشمند و با کیفیت تحقیقاتی در عرصه بین المللی تبدیل کنند.

دکتر فریبا برهانی معاون تحقیقات و فن آوری دانشگاه علوم پزشکی بم با تاکید بر اینکه این پیشرفت ها حاصل تلاش همه اساتید دانشجویان و کارکنان دانشگاه است، به بیان گوشه ای از افتخارات پژوهشی دانشگاه پرداخت:

 وی با اشاره به اینکه شاخص H  در آن واحد وضعیت کمی و کیفی مقالات علمی یک دانشگاه را نشان می دهد و برگرفته از میزان استناد مجامع علمی دنیا به مقالات می باشد، خاطر نشان کرد، شاخص H دانشگاه در سال 2017، 9 بود که در حال حاضر به عدد 20 ارتقا پیدا کرده است.  .

دکتر برهانی در تشریح دستاوردهای دانشگاه به سهم دیپلماسی علمی از کل تولید علمی (تولید کتاب و مقالات علمی با مشارکت دانشمندان دیگر کشورها)  اشاره کرد که بر گزارش پایگاه اسکوپوس در حالیکه دانشگاه علوم پزشکی بم در سال 2017 ده مقاله بین المللی داشت در حال حاضر این تعداد به 76 عدد رسیده که رشد حدود 7 برابری را در یک سال اخیر نشان می‌دهد که نشانگر ارتقای دیپلماسی علمی دانشگاه و حرکت به سمت مرجعیت علمی است.

معاون تحقیقات و فن آوری دانشگاه علوم پزشکی بم در خصوص مدارک علمی نمایه شده براساس پایگاه استنادی اسکوپوس (کتاب و مقالات) نیز به رشد هفت برابری مدارک علمی در دو سال اخیر اشاره کرد. به نحوی که تعداد 44 مدرک علمی دانشگاه در سال 2017 هم اکنون به 325 مدرک رسیده است. این رشد به دلیل همدلی و همکاری و سیاستگذاری جذب اعضای هیات علمی پژوهشگر و توانمند، حمایت از تحقیق و فن آوری و نیز تکمیل زیرساخت‌های شبکه‌های پژوهشی، و سایر تلاش‌هایی است که در دانشگاه در حال انجام است. 

دکتر برهانی سیاست های پژوهشی مبتنی بر توسعه متوازن و همه جانبه در بخش های تحقیق، فن آوری، تحقیقات دانشجویی و پژوهش های کاربردی و بنیادی را در ارتقای دانشگاه بسیار مهم دانست و در این زمینه به عنوان مثال رشد رتبه تحقیقات دانشجویی در یک سال اخیر را جهشی دانست. به نحوی که از تعداد 0 مقاله و رتبه آخر دانشگاه های علوم پزشکی (http://src.research.ac.ir/) در حال حاضر با 49 مقاله در جایگاه 23 در میان بیش از 60 دانشگاه علوم پزشکی کشور قرار داریم. 

در پایان این مصاحبه دکتر برهانی ضمن تشکر از حمایت ها وسیاست های اصولی رشد علمی کشور در حوزه علوم پزشکی که با تدبیر وزیر محترم بهداشت جناب آقای دکتر نمکی و معاون تحقیقات و فن آوری وزارت بهداشت جناب آقای دکتر ملک زاده حاصل شده و کشور ما را در منطقه به رتبه اول رسانده، آینده پژوهش و فن آوری دانشگاه را آینده ای درخشان دانست که با تلاش پژوهشگران این دانشگاه موضوعات کاربردی مبتلابه منطقه ای و ملی مورد بررسی قرار گرفته و دانشگاه رسالت خود در این زمینه ایفا خواهد کرد و علاوه بر تولید مقاله که کف انتظار از دانشگاه است، طرح های کاربردی مبتنی بر حل مشکلات بهداشتی درمانی منطقه و تولیدات فن-آورانه و توسعه شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فن آوری را در برنامه های آتی این معاونت بیان کرد. با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی منطقه، اولین طرح تحقیقاتی جامعه نگر در بم در حال شروع است.


1398/08/13
582