نشست مشاورعالی وزیر بهداشت با رییس دانشگاه علوم پزشکی بم و معاونین، مدیران تابعه دانشگاه

نشست مشاورعالی وزیر بهداشت با رییس دانشگاه علوم پزشکی بم و معاونین، مدیران تابعه دانشگاه

مشاور عالی وزیر بهداشت به اتفاق مدیرکل دفتر ارتقاء سلامت و خدمات پرستاری وزارت بهداشت و رییس دانشگاه علوم پزشکی بم از دانشکده پزشکی و بیمارستان پاستور بازدید کردند.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بم، پرفسور محمداسماعیل اکبری مشاور عالی وزیر بهداشت ، عصر امروز در جمع معاونین و مدیران تابعه دانشگاه علوم پزشکی بم گفت: در زمان زلزله بم، یکی از علت های افزایش قطع نخاع در بم و جراحات بیشتر به این دلیل بود که مردم اجازه نمیدادند افراد متخصص مجروحین را  از زیر آوار خارج  کنند و خودشان اقدام میکردند و بیماری های واگیر دار  در سالهای بعد از زلزله کمتر از مواردی بود که در زمانهای قبل زلزله وجود داشت و در آن زمان می توان گفت بم در بهترین وضعیت پیشگیری در زمان بلایا در دنیا بود.

مشاور عالی وزیر بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بم را خوب ارزیابی کرد و گفت: امکاناتی که در بم جمع شده است به نسبت خوب است و جوابگویی بهتری در اتقاء آموزش و سلامت خواهد داشت.

وی گفت: درخصوص دانشجوی دانشگاه بین الملل مهاجرت پذیری را لغو کردیم و تمام کشورهای اروپایی پذیرش دارند. اما متاسفانه در کشور ما اگر نخبه ای قصد داشته باشد که برای ادامه تحصیل وارد کشور ما بشود از پذیرش این افراد جلوگیری می کنیم .

وی اظهار داشت: در حوزه وزارت بهداشت به ورودی و فرایند کار ونتیجه خروجی بیشتر توجه میشود و باید محور ارزیابی ما کار مردم باشد.

پرفسور اکبری افزود: تمام هزینه های ناباروری افراد تحت پوشش بیمه، رایگان است در مراحل اولیه و اگر به مطب ها مراجعه کنند معادل پول دولتی به انها پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به گروه های جمعیتی افزود؛ نرخ رشد پایه 15ساله به پایین و جمعیت ۱۵ سال به بالا و در حال حاضر جمعیت ایران رو به رشد است و رشد ان مربوط به سالمندان است .

وی اظهار داشت: در بیماری های خاص و نادر بدلیل اینکه ارقام بالا میرود باید دقت بیشتری داشت .

وی با اشاره به اصول مدیریت افزود: هرکاری که می خواهد انجام شود مشارکت مردم و عدالت اجتماعی آن بایستی رعایت شود.

در ابتدای این نشست دکتر عباس زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی بم ضمن گرامیداشت ایام فاطمیه و همچنین شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش شهیدش را  تسلیت گفت و همچنین از زمان تاسیس دانشگاه علوم پزشکی در این منطقه تا کنون گزارشی را ارئه کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بم گفت: زیربنای فکری و اقدامات فکری برای انجام بهتر امور بسیار مهم است و دانشگاه بم میتواند بعنوان دانشگاهی که در مسیر سیاست جامع نگری نظام سلامت نقش افرینی و به سمت دانشگاهی پیشتاز و فعال حرکت کند.

وی گفت: دانشگاه بم، در سال ۹۰ شروع به کار کرد و در سال ۹۸ موافقت قطعی کسب کرد و اکنون چهار شهرستان (بم، ریگان، فهرج ونرماشیر)با جمعیت 540 هزار نفر جمعیت و سی و چهارهزار کیلومترمربع وسعت را تحت پوشش قرار داده است.

وی با شاره به سرمایه انسانی در دانشگاه گفت: 2534 نفر پرسنل اعم از رسمی قراردادی، شرکتی و هیأت علمی در واحدهای تابعه دانشگاه و ۱۰۶۷ نفر دانشجو در سه دانشکده پزشکی، پرستار و مامایی و بهداشت داریم.

دکتر عباس زاده اظهار داشت: در حوزه درمان و بهداشتی ما ۴ستاد مربوط به چهارشهرستان با ۱۲۳ خانه بهدلشت فعال و ۱۷پایگاه سلامت  و۲۷ مرکز سلامت و در جمع ۱۷۱ مرکز  سلامت در حوزه بهداشت داریم‌ و همچنین در حوزه بهداشت به لحاظ آمار سامانه سیب چند رتبه کشوری کسب کردیم و در بخش بیماری های غیرواگیر دانشگاه در سال جاری  نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بم با اشاره به حوزه درمان گفت: بیمارستان پاستور ۳۲۰ تخت و جوادالائمه نرماشیر  ۶۴ تخت مصوب که ۱۳ تخت فعال است آیت الله هاشمی رفسنجانی ریگان نیز 80 تخت مصوب دارد که 17 تخت در حال حاضر فعال است و شاخص تخت جمعیت دانشگاه از ۶۶صدم به ۷۹ صدم رسیده است و با شاخص کشوری راه زیادی داریم که امیدواریم  با راه اندازی بیمارستان ۲۰۲ تخت خوابی  این فاصله کاهش یابد.

وی در خصوص میزان مرگ و میر نوزادان گفت: از زمان راه اندازی بخش نوزادان در بیمارستان پاستور این میزان کاهش چشمگیری داشته است.

وی گفت: از  افتخارات دیگر دانشگاه حوزه طب سنتی بود که مرکز ان در بم افتتاح شد و همچنین مجوز مرکز رشد فناوری سلامت را نیز دریافت کردیم که چندین شرکت دانش بنیان را تحت پوشش قرار داده است.

وی عملکرد اورژانس را خوب ارزیابی کردو افزود: تعداد ماموریت ها افزایش یافته است و در حوزه تصادف کاهش مختصری داشته ایم و 19 پایگاه اورژانس جاده ای و شهری فعال داریم و همچنین تعداد دیگری پایگاه در حال احداث  و بازسازی است.

دکتر عباس زاده گفت:  حوزه تحقیقات و فن اوری نیز  رشد قابل توجهی داشته است و درصد مقالات بین المللی رتبه 2 کشوری را کسب کرده و شاخص اچ دانشگاه از رتبه 11 به رتبه 21 رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گفت: در سه سال متوالی از لحاط گزارش حسابرسی بند قابل قبول را دریافت کرده ایم .

دکتر عباس زاده پرفسور اکبری را یکی از چهره های علمی کشور عنوان کرد و افزود: در بسیج ملی کنترل فشار خون که از ابتکارات استاد اکبری بود دانشگاه بم در یکی از این شاخص ها رتبه برتر و از وزیر بهداشت لوح تقدیر دریافت کرد.

 گفتنی است پرفسور اکبری مشاور عالی وزیر بهداشت به همراه دکتر مریم رسولی مدیرکل ارتقاء سلامت و خدمات پرستاری وزارت بهداشت به اتفاق دکتر عباس زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی بم از بیمارستان آموزشی و درمانی پاستور و دانشکده پزشکی صبح امروز بازدید کردند.

این نشست عصر پنجشنبه مورخ 98/10/26 با حضور معاونین، مدیران واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی بم در سالن سلامت ستاد مرکزی برگزار شد.

 


1398/10/26
1269