مصاحبه رییس دانشگاه علوم پزشکی بم با خبرگزاری طلوع بم در خصوص ویروس کرونا

مصاحبه رییس دانشگاه علوم پزشکی بم با خبرگزاری طلوع بم در خصوص ویروس کرونا

 رییس دانشگاه علوم پزشکی بم طی مصاحبه ای با خبرگزاری طلوع بم در خصوص اقدامات انجام شده برای پیشگیری از ویروس کرونا توضیح داد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی بم، به نقل از خبرگزاری طلوع بم، دکتر عباس زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی بم گفت: ویروسی که اخیرا در شهر ووهان چین باعث بیماری و نگرانی های جهانی شده است از خانواده ی ویروس‌های کروناست. کرونا ویروس ها در سال ۲۰۰۲ باعث بروز بیماری سارس شدند که بعد از آن، این بیماری مدیریت شد.

 در سال ۲۰۱۲ بیماری سارس را ایجاد کردند که اولین بار از طریق شتر در شهرجده در کشورعربستان مشاهده شد و انواعی از ویروس کرونا وجود دارند  که بیماری های معمولی با شدت کم ایجاد می‌کنند اما این ویروس جدید، تغییر شکل یافته نوع ویروس کروناست و همانطور که اطلاع دارید، اولین بار ،در شهر ووهان چین مشاهده شد و باعث انتقال  از انسان به انسان میشود و چنانچه نکات بهداشتی به خوبی رعایت نشود این بیماری میتواند سرایت زیادی داشته باشد و انسان های زیادی را مبتلا بکند که خوشبختانه با اقدامات پیشگیرانه مانند اغلب بیماری های ویروسی میتوان از ابتلاء به این ویروس و بیماری جلوگیری کرد 

 رییس دانشگاه علوم پزشکی بم گفت: همین جا من از مردم خواهش می کنم ضمن اینکه نگرانی بی مورد نداشته باشندبا رعایت نکاتی که از طرف وزارت بهداشت در خصوص این بیماری اعلام میشود مواظب سلامتی خود باشند ما میتوانیم انشاءالله این بیماری را هم مدیریت بکنیم.

 وی گفت: خوشبختانه در کشور ما تا به امروز هیچ موردی از ابتلا به این ویروس گزارش نشده است و البته که وزارت بهداشت از همان ابتدای اعلام خبر شیوع این بیماری در چین جلسات مکرری درمعاونت بهداشت، مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت ، معاونت درمان، معاونت غذا و دارو ،تشکیل و مجموعه وزارت بهداشت دستورالعمل های بسیار روشنی را برای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهیه کردند و ما هم در دانشگاه علوم پزشکی بم با استفاده از همین دستورالعمل ها آمادگی های لازم را در بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی و در ستاد دانشگاه ایجاد کردیم که بتوانیم این آمادگی هارا به روز کنیم و انشاالله ما هم در کنار سایر دانشگاههای علوم پزشکی مطابق با سیاست‌های وزارت بهداشت  به عنوان یک منبع اطمینان برای مردم باشیم تا این بیماری در کشور ما خساراتی نداشته باشد.

دکتر عباس زاده اظهار داشت: بعضا همشهریان عزیز  به طور خاص در مورد منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید که عده‌ای از مهندسین کشور چین در آنجا رفت و آمد و سکونت دارند سوالاتی مطرح میکنندکه در پاسخ باید گفت خوشبختانه پروتکل‌های ورود به کشور از طرف وزارت بهداشت صادر شده است و همکاران ما در مبادی ورودی کشور در مزهای هوایی،زمینی و دریایی مسافرین از مبدا چین را تحت پایشی خاص قرار میدهند که خوشبختانه این پایشها به نحویست که حتی المقدوراز ورود فرد مبتلای به این ویروس پیشگیری میکند.

مع الوصف ما با مسئولین ارگ جدید جلساتی برگزار و هماهنگی‌های لازم را  انجام داده ایم و بر طبق دستورالعمل های وزارت بهداشت پایش لازم صورت می‌گیرد و از این جهت جای نگرانی برای مردم ما وجود ندارد.

 اما به عنوان یک توصیه همیشگی، ما بر اصل پیشگیری تاکید داریم و بروشورهایی توسط دانشگاه علوم پزشکی تهیه گردیده همچنین بنرهایی در سطح شهر جهت اطلاع رسانی نصب شده است که بنده خواهش می کنم همشهریان عزیز عنایت و توجه داشته باشند.

وی افزود: در صورتی که احیاناً از طرف وزارت بهداشت دستورالعملهای جدیدی صادر شود یا آمار جدید اعلام شود طبیعتاً به اطلاع مردم خواهیم رساند وزارت بهداشت بنا را بر شفافیت، اطلاع رسانی بسیار به موقع و دقیق گذاشته است و از مردم خواهش می کنم به مسائل متفرقه ای که  غیر از مسیر وزارت بهداشت اعلام میشود به هیچ وجه توجه نکنند چون قرار بر این است که وزارت بهداشت به عنوان تنها مرجع در زمینه مقابله با این بیماری، سیاستگذاری و اقدام کند. البته همه دستگاه‌های کشور موظفند همکاری های لازم را در این زمینه با وزارت بهداشت داشته باشند.

 در پایان از همه دستگاه‌های شهرستان، فرمانداری محترم،  شهرداری محترم  اداره آموزش و پرورش و سایر ادارات و مجموعه اقتصادی ارگ جدید و سایر بخش های اجتماعی،  مردم فهیم شهرستان بم  قدردانی و سپاسگزاری می‌کنم و امیدوارم که انشاالله همیشه سالم و موفق باشند.


1398/11/21
1139