دانشگاه علوم پزشکی بمآموزشی

اهداف و چشم انداز


اهداف و چشم انداز معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بم در افق 5 ساله و 10 ساله

بر اساس سندتوسعه علمی کلان منطقه آمایشی هشت کشور و تدوین سند نقشه راه آموزش

مقدمه:

یکی از اهداف مهم نظام آموزش عالی، پرورش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز جامعه است. اگر چه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دست به تلاش هایی در این زمینه زده اند، ولی متأسفانه همخوانی نداشتن درس های دانشگاهی با نیازهای بازار کار، باعث شده است که دانش آموختگان از تخصص و کارآیی لازم برخوردار نباشند. از این رو در سال های گذشته با توجه به روند افزایش جمعیت و تقاضا برای ورود به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی از یک سو و مشکلات اقتصادی دولت از سوی دیگر، مسأله «کارآفرینی» اهمیت ویژه ای یافته است.

دانشگاه ها بايد در صف مقدم تمدن سازي اسلامي و رشد علوم و توليد فناوري و فرهنگ قرار گيرند. دانشگاه محیط شادابی، نوگرایی، نوآوری و نوزایی است. محیط بالیدن شخصیت ها، جوشیدن استعدادها و بروز نقاط پنهان شخصيت انسان هاست. محيط صفا و خلوص و حقيقت جويي است. در عين حال دانشگاه نمودار و نشان دهنده حساسيت در برابر پديده هاي نامطلوب است. محيط گرايش هاي ديني و معنوي لطيف هم هست. نقش و رسالت دانشگاه براي آينده كشور يك نقش تعيين كننده است. دانشگاهيان مي توانند ريل حركت قطار جامعه را در آينده تعيين كنند كه به كدام سو برود. از دانشگاه انتظار است محل جوشش و اوج دو جريان حياتي در كشور باشد. جريان علم و تحقيق و جريان آرمانگرايي و هدف گذاري هاي سياسي و اجتماعي حمايت از دانشگاهيان باید سياست هميشگي نظام باشد. امروز مسئوليت ويژه نسل دانشگاهي پربار كردن نظام و همكاري براي پيشرفت و سازندگي كشور و رفع عقب ماندگي ها با ابزار دانش و معرفت و تلاش علمي است.رسالت اول امروز دانشگاهیان حفظ جهت گیری دانشگاه مبنی بر خودباوری، ابتکار، استقلال، پایبندی به ارزش های اسلامی، جهاد علمی و آزادی از اسارت و تبعیت است.

اولویت اصلی و مهم دانشگاهیان و دانشگاه تعالی علم و تبدیل آن به عمل و کاربرد است. این مهم تنها با ارتقای کمی و کیفی تمامی رده ها و سطوح آموزشی دانشگاه دست خواهد داد. ارتقای اعضای محترم هیات علمی و اساتید دانشگاه ها، ارتقای دانشجویان در رشته های مختلف و ارتقای سطح کیفی فرایندهای آموزشی همه و همه در گرو نقشه راه مشخص و شفاف و رصد دقیق آینده می باشد. اگر بتوانیم برای سالهای آتی برآوردهای کمی و کیفی شفافی از این حوزه داشته باشیم قطعا میتوانیم مستحکم تر به سمت ارتقای آموزش آکادمیک کشور گام برداریم.

در ادامه فایل سند توسعه علمی کلان منطقه آمایشی هشت کشور و  سند نقشه راه آموزش، جهت دریافت و مطالعه متقاضیان قرار می گیرد.

سند توسعه علمی کلان منطقه آمایشی هشت کشور

سند چشم انداز 5 ساله و 10 ساله آموزش

 

 

1399/11/13