دانشگاه علوم پزشکی بمآموزشی

برنامه های استراتژیک


بسمه تعالی

برنامه استراتژیک آموزش مداوم

دانشگاه علوم پزشکی بم

(1395-1399)

 

مقدمه

تبیین وضعیت موجود آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی بم

بیانیه رسالت (Mission Statement)

 چشم انداز (Vision Statement)

اصول و ارزشهای آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی بم

نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای آموزش مداوم (SWOT)

مسائل استراتژیک دانشگاه

اهداف کل  استراتژیک  دانشگاه (Goals)

اهداف اختصاصی

دانشگاه علوم پزشکی بم در یک نگاه

 

بنا بر پیشنهاد شماره 6565هیات وزیران در جلسه مورخ  10/2/1376وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي و به استناد ماده(6)  قانون آموزش مداوم جامعه پزشكي كشور مصوب 1375 آئین نامه اجرایي قانون یاد شده را تصویب نمود و دانشگاه علوم پزشكي بم در راستاي سیاست هاي وزارتخانه متبوع، و بر اساس رسالت  ذاتی خود وظیفه دارد تا به منظور حفظ و ارتقاء سلامت جامعه و تامین انتظارات جامعه در برخورداري از خدمات بهداشتي درماني متناسب با پیشرفت هاي علمي روز، برنامه هایی را برگزار نماید تا ضمن فراهم ساختن آموزش مداوم جامعه دانش آموختگان گروه علوم پزشكي )تمامی مشمولین آموزش مداوم ( ، با خلاقیت ونوآوري و استفاده از فناوري هاي نوین و حفظ ارزش هاي انساني، اسلامي و عدالت اجتماعي ، رضایت دانش آموختگان را درحیطه فعالیت هاي حرفه اي و آموزشي آنها فراهم سازد.

تبیین وضعیت موجود آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی بم

آموزش مداوم دانشگاه درحال حاضر مشغول به ارائه خدمت به حدود 1088 مشمول آموزش مداوم می باشد .که این خدمات به صورت اجرای حضوری برنامه ها در قالب برنامه های مدون، کنفرانس های یکروزه، سمینار، کارگاه و به ندرت همایش و کنگره هاست. دانشگاه علوم پزشکی بم سعی در فراهم کردن زمینه های جذب مشمولین بیشتر با ایجاد تنوع در اجرای برنامه ها دارد.

 

بیانیه آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی بم

 

1- تعیین نیازهاي آموزشي مشمولین آموزش مداوم درسطح منطقه(درون و برون دانشگاه و كشور و اولویت بندي آن درسطوح مختلف گروه علوم پزشكي

2- تعیین وضع موجود آموزش مداوم درشهرستان و تبین نیازهاي مبرم در همه رده هاي علوم پزشكي

3- برنامه ریزي كوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت مركز با توجه به نیازسنجي ها و ارزشیابي هاي انجام شده و اهداف مركز

4-  ارائه برنامه هاي توانمند آموزشي به صورت حضوري وغیرحضوري و با استفاده از فناوري هاي نوین )ویدئوکنفرانس، E-learning  و خودآموز(

5-  طراحي آموزش هاي مداوم در جهت ارتقاي مهارت هاي عملي مشمولین

6-  طراحي علمي برنامه هاي آموزش مداوم هم زمان با روزآمد كردن محتواي آن ها

7- بكارگیري روش هاي نوین ارزشیابي برنامه هاي آموزشي درسطوح مختلف

8- فراهم نمودن امكان آموزش مداوم از طریق اطلاع رساني مناسب براي كلیه مشمولین آموزش مداوم

9- همكاري یا همیاري با سایر مراكز جهت ارتقاء كمي و كیفي

 

ارزشها و اصول كلي:

محوريت ارزشهاي اسلامي و ملي

استقرار عدالت در تمامي ابعاد

حفظ كرامت انساني

-شايسته گزيني، شايسته مداري و شايسته سالاري

-دانايي محوري و ارزش مداري دانايي

-قانونمداري

-رضايت محوري

-بهره وري محوري

-نيازمحوري

-مشتري مداري

رسالت

همسو با رسالت كلي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني بم و معاونت آموزشي آن ، دفتر آموزش مداوم تامين و تاييد برنامه هاي آموزشي به منظور تحقق يادگيري مادام العمردانش آموختگان علوم پزشكي مشغول به فعاليت حرفه اي محدوده جغرافيايي تحت پوشش دانشگاه و نهايتا كشور را برعهده دارد.

اين دفتررسالت خودرا از طريق هدايت اعضاي هيات علمي، گروه هاي آموزشي ومراكز تحقيقاتي با تلاش براي استفاده ازمناسب ترين تكنولوژي آموزشي براي اعتلاي خودخوانده مهارت هاي ذهني ، عملي و ارتباطي ارائه دهندگان خدمات سلامت در ارائه خدمت به بيماران و جامعه ، منوط به بهبود انجام موثرتر و كارآمدتر مسئوليت هاي حرفه اي مشمولان

در حفظ و ارتقاي سطح سلامت جامعه به انجام مي رساند.

 

چشم انداز

دفتر آموزش مداوم همراستا با ديگر دفاتر معاونت آموزشي دانشگاهها برآن است كه با تكيه بر نيروهاي متعهد، خلاق و

نوانديش خويش و ايجاد جو آموزشي شاداب، جذاب و پويا در عرصه هاي آموزش علوم پزشكي و سلامت، افق آينده نظام

آموزش مداوم دانشگاه را بدين ترتيب ترسيم نمايد:

افق 2 ساله 

راه اندازی سالن آموزش مجازی

اجراي برنامه هاي مشترك با همكاري دانشگاههاي معتبر و صاحب نام کشور

تداوم اعتبار ملي اداره كل آموزش مداوم جامعه پزشكي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي

افق 5 ساله:

علاوه بر تداوم چشم انداز 2 ساله انتظار مي رود كه در افق 5 ساله موارد زير نيز تحقق يابد:

جذب بهترين و مستعدترين اساتید آموزشی داخلی و خارجی

شناخته شدن در فهرست 10 دانشگاه برتر کشور از لحاظ کمیت و کیفیت آموزشی

توسعه زیر ساخت های آموزشی جهت برگزاری کنفرانس های بین المللی 

 

نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصت ها SWOT در آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی بم

عنوان نقاط قوت s

1-  توفيق مديريت در همكاري برون بخشي وسازماندهي

2. همكاري كاركنان

3. تحقيق و توسعه

4. آموزش مجازي نقاط ضعف W

1. وابستگي مالي

2. نامربوط بودن تخصص كاركنان

3. نارسايي جبران خدمات هيات علمي وكاركنان

4. تامين ناكافي فضاي آموزشي

5. نارضايتي كاركنان از امكانات و تجهيزات

6. فعال نبودن شوراي هماهنگي و برنامه ريزيآموزش مداوم دانشگاه

فرصت ها O

1. تصويب قانون آموزش مداوم

2. وجود اداره كل آموزش مداوم جامعه پزشكي

3. افزايش تعداد مشمولان آموزش مداوم

4. روش ها و فناوري هاي جديد آموزشي

5. تغيير الگوي بيماري ها و مشكلات سلامت

6. نيازهاي جامعه و مشمولان

7. وجود مراكز آموزشي و اعضاي هيات علمي برجسته موضوعات استراتژيك SO

تقسيم كار برنامه سازي با سازمانهاي همتراز S1O3

شناسايي و جذب فناوري هاي جديد آموزشي S1O4

ارتباطات برون بخشي به منظور كسب نيازهاي اپيدميولوزيك و جامعه S1O5

بازخواني قانون و ويرايش S2O1

تقسيم كار بين همكاران S2O3

پژوهش و نيازسنجي S3O3

موضوعات استراتژيك WO

استفاده از ظرفيت هاي قانوني و اداره كل در استقلال مالي و كسب درآمدw1o1

كسب امتياز ناشي از افزايش مشتريان W1O2

استفاده از فناوري در كاستن هزينه ها و W1O4 كسب درآمد

تامين نيروي آموزش ديده و توانمند W2O4

 

تهديدها T

1. كاهش مشاركت هيات علمي و مشمولان

2. مداخله سازمان هاي خصوصي مجري

آموزش مداوم

3. كاهش سود آوري خدمات سلامت

4. دخالت مسوولان دانشگاه

5. عدم سودآوري خدمات آموزش مداوم

موضوعات استراتژيك ST

جلب مشاركت اعضاي هيات علمي و مشمولان S1T1

تقسيم كار و نحوه تعامل با سازمانهاي رقيب S1T2

 

تعريف دقيق آموزش مداوم و ضوابط آن در سطح دانشگاه S1T4

موضوعات استراتژيك WT

كاهش استقبال از برنامه هاي آموزش مداوم 

دانشگاه T1

ايجاد ارتباط مستقيم افزايش عملكرد با بهره مندي 

S1 W1W3T5

 

اهداف استراتژیك مركز آموزش مداوم جامعه زشكي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي بم

افزایش مشاركت مشمولین در برنامه هاي مركز آموزش مداوم دانشگاه

ارتقاء كمیت و كیفیت برنامه هاي آموزش مداوم

سامان دهي ساختار تشكیلات مركز آموزش مداوم

توسعه اخلاق حرفه ای

 

 اهداف عیني مركزآموزش مداوم

بهینه سازي اجراي برنامه هاي نیازسنجي

اولویت بندي اجراي برنامه هاي مركز براساس نیازسنجي انجام شده

ارتقاء كیفیت و كمیت برنامه هاي آموزش مداوم

افزایش میزان برنامه هاي غیر حضوري و غیر سخنراني به صورت الكترونیكي و غیر الكترونیكي به میزان 2% در هر سال

ارتقاء كیفیت مدرسین دوره هاي آموزشي با دعوت از اساتید و نخبگان كشور در برنامه ها

افزایش نظارت بر كیفیت برنامه هاي درون دانشگاهي و برون دانشگاهي

افزایش همكاري با سایر مراكز معتبر و بهره گیري از حمایت هاي مالي سازمان ها ) 1% در هر سال(

 

 

سامان دهي ساختار تشكیلات مركزآموزش مداوم

شفاف سازی مسئولیت ها و جایگاه های اداری

 

 

برنامه عملیاتی 

برنامه عملیاتی کوتاه مدت

افزایش درصد برگزاری کنفرانس های آموزشی سالیانه به میزان 20 درصد

افزایش درصد برگزاری کارگاه های آموزشی سالیانه به میزان 80 درصد 

تلاش در جهت راه اندازی دوره های کوتاه مدت حرفه ای 

استقرار زیر ساخت های آموزش های کوتاه مدت حرفه ای شامل 

الف) تشکیل هیات مدیره مرکز 100 درصد

ب) رایزنی جهت اختصاص یکی از ساختمان های معاونت جهت برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت حرفه ای

ج) ثبت نام در سامانه و اخذ موافقت اصولی 

راه اندازی مرکز آموزش مجازی

راه اندازی سامانه حضور و غیاب الکترونیک

سامان دهی ساختار تشکیلاتی آموزش مداوم

ایجاد تنوع در اجرای برنامه های آموزش مداوم

الزام همه گروه های آموزشی به اجرای حداقل یک برنامه با محتوای اخلاق حرفه ای تخصصی در سال

 

 

 

 

برنامه عملیاتی بلند مدت

ثبت مرکز مهارت های کوتاه مدت حرفه ای 

برگزاری حداقل 40 درصد از دوره های آموزشی به صورت مجازی طی 5 سال منتهی به سال 1397

احداث ساختمان مجزا و مجهز جهت برگزاری دوره های آموزش مداوم الکترونیک و غیر الکترونیک

برگزاری حداقل 5 برنامه کوتاه مدت حرفه ای به  صورت سالیانه با افزایش ضریب 20 درصد برای هر سال

توسعه زیر ساخت های آموزشی برای برگزاری کنفرانس های بین المللی 

قرار گرفتن در لیست 10 دانشگاه برتر کشور از لحاظ کیفیت آموزشی

 

 

 

 

 

1398/06/24