دانشگاه علوم پزشکی بمبهداشتی

شرح وظایف کلی واحد


 کارشناس برنامه کودک سالم وشیرمادر


      - همکاری و نظارت بر جمع آوری ، طبقه بندی ، تجزیه وتحلیل اطلاعات و آمارهای برنامه کودکان

       - تهیه و تدوین برنامه های عملیاتی کودکان

- بررسی برنامه های عملیاتی شهرستان ها و ارائه نقطه نظرات به منظور اصلاح برنامه ها
- پیگیری جهت برگزاری کمیته دانشگاهی شیرمادر 
- تهیه دستورالعمل های اجرایی مرتبط با برنامه های کودکان
- پیشنهاد و اجرای طرح های تحقیقاتی کاربردی به منظور شناخت مشکلات و بررسی وضع موجود در رابطه با گروههای هدف برنامه کودکان
- همکاری و نظارت بر تهیه چک لیستها و استاندارد سازی فرایند ها
- ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات به دفتر سلامت خانواده و جمعیت به منظور بهبود وضعیت کودکان
- جلب مشارکت سایر واحدهای بهداشتی به منظور کاهش یا رفع مشکلات برنامه های کودکان
 -تلاش در جهت ارتقائ آگاهی و مهارتهای عملی مورد نیاز از طریق شرکت در کارگاهها، سمینارهاو مطالعه کتب
 - انجام نیازسنجی و اجرای برنامه های آموزشی و باز آموزی جهت کارکنان و مردم
- پایش فعالیت های انجام شده توسط کارشناسان واحد سلامت خانواده شهرستانها
       -ارزیابی مجدد بیمارستانهای دوستدار کودک

       -ورود اطلاعات مربوط به ارزیابی مجدد بیمارستانهای دوستدار کودک در پورتال اداره سلامت کودکان

     -نظارت برنحوه توزیع مکمل های دارویی کودکان

     -هماهنگی وبرنامه ریزی جهت بزرگداشت هفته جهانی شیرمادر وهفته ملی کودک

    -برآورد ونظارت بر توزیع شیرمصنوعی در شهرستانهای تحت پوشش دانشگاه

 


 كارشناس برنامه مرگ کودکان،نوزادان،مانا
 - تهيه برنامه عملياتي ساليانه كودكان

- برنامه ريزي و تنظيم كارگاههاي آموزشي برنامه كودكان
- نظارت بر عملكرد پرسنل واحدهاي محيطي در زمينه اجراي برنامه مانا،نظام مراقبت مرگ کودکان ونوزادان

- محاسبه شاخصهاي بهداشتي برنامه كودكان
- آموزش پرسنل محيطي ـ ستادي ـ رابطين متخصص ادارات و ... در زمينه برنامه كودكان

- تهيه مطالب آموز شي ـ‌ پوستر ـ بروشور و پمفلت آموزشي كودكان
- عضويت در كميته دانشگاهی  مرگ كودكان 59-1 ماهه

- هماهنگي جهت تشكيل كميته مرگ  كودكان 59-1 ماهه

تهيه گزارش فعاليتهاي انجام شده و ارسال به دفتر سلامت خانواده ،جمعیت ومدارس
- هماهنگي با مراكز تسهيلات زايماني و معرفي پزشكان جهت گذراندن دوره احياء نوزاد
-عضویت  درکمیته مرگ ومیر نوزادان

شرح وظایف کارشناس باروری سالم معاونت بهداشتی :
باهدف کلی افزایش نرخ باروری کلی درراستای ارتقا سلامت مادران وکودکان شامل برنامه های ذیل می باشد :-
* نظارت بر آموزش وارتقا خدمات  هنگام وپس ازازدواج
* نظارت بر آموزش وارتقا خدمات به  زوجین درآستانه ازدواج
نظارت بر ارائه اموزش های تکمیلی بعدازازدواج به زوجین*
-آموزش های خدمات باروری سالم وفرزندآوری پس ازازدواج (مشاوره فرزندآوری ،آندومتریوز ،ناباروری و..)
*آموزش وارتقای توانمندی پرسنل سطوح مختلف درمورد ارائه خدمات باروری سالم برمبنای حقوق سلامت باروری
*بازنگری دراستاندارد های مشاوره خدمات باروری سالم درراستای تامین خدمات باروری سالم
*پایش ونظارت برنحوه عملکرد کارکنان ،امنیت کنتراسپتیو ها،آیودی گذاری ماماها واستریلیزاسیون
*برگزاری کارگاههای آموزشی جهت کارشناسان ستادی درخصوص ارتقای شاخص های برنامه
*تهیه وخریداری اقلام پیشگیری ازبارداری
*تهیه وخریداری کتابچه های آموزشی ناباروری

شرح وظایف کارشناس برنامه سلامت سالمندان:
- تهیه و تنظیم برنامه عملیاتی سالیانه سلامت سالمندان
- تهیه و تنظیم گزارش عملکرد برنامه سلامت سالمندان به صورت فصلی و سالیانه
- تنظیم و هماهنگی جهت اجرای برنامه های روز جهانی سالمندان
- نظارت بر عملکرد واحدهای محیطی در زمینه اجرای برنامه سلامت سالمندان
- دریافت آمار ارسالی از مراکز و خانه های بهداشت
-  بررسی آمارهای دریافتی از واحدهای محیطی
- ارسال پسخوراند در زمینه آمارهای بررسی شده به مراکز و خانه های بهداشت
- آموزش پرسنل محیطی، ستادی رابطین متخصص ادارات در زمینه سلامت سالمندان (طبق برنامه عملیاتی و یا براساس مناسبتهای تقویمی)
- هماهنگی با واحد مشارکتها و دعوت رابطین بهداشتی ادارات و ارگانها جهت شرکت در کمیته سالمندان
- عضویت در کمیته سلامت سالمندان
- آموزش سالمندان
- پیگیری، هماهنگی و اجرای برنامه های آموزشی مرتبط با برنامه سلامت سالمندان و شیوه زندگی سالم جهت کلیه پرسنل بهداشتی، درمانی و اقشار مختلف جامعه
- نظارت ، پایش و ارزشیابی نحوه اجرای برنامه در سطح شهرستان
- جمع آوری ، ثبت و تجزیه و تحلیل اطلاعات ، آمار و شاخص های مرتبط با برنامه
- انعکاس فعالیتها ، عملکرد و آمار برنامه بصورت فصلی به دفتر سلامت 
- هماهنگی و همکاری با سایر واحدهای درون بخشی ( واحد بیماریهای غیر واگیر و آموزش سلامت و رابطین بهداشتی ) وسازمانها و ادارات برون بخشی ( مثل بهزیستی ، کمیته امداد ، نهضت سواد آموزی ، شهرداری و 000 ) درجهت پیشبرد اهداف برنامه سلامت سالمندان و آموزش شیوه زندگی سالم در دوران سالمندی
- ارائه راهکارهای لازم درخصوص بهبود کیفیت و کمیت برنامه ها
- هماهنگی درخصوص تهیه ، چاپ و تکثیر و توزیع جزوات ، کتابچه و پمفلت های آموزشی سلامت سالمندان
– همکاری و هماهنگی و اقدام لازم جهت معرفی برنامه ، تکریم و بزرگداشت سالمندان درمناسبت های مختلف مانند هفته جهانی بهداشت ؛ روز جهانی خانواده و هفته سالمند.
شرح وظایف کارشناس برنامه سلامت میانسالان:
- تهیه و تنظیم برنامه عملیاتی سالیانه سلامت میانسالان
- تهیه و تنظیم گزارش عملکرد برنامه سلامت میانسالان به صورت فصلی و سالیانه
- تنظیم و هماهنگی جهت اجرای برنامه های میانسالان
- نظارت بر عملکرد واحدهای محیطی در زمینه اجرای برنامه سلامت میانسالان
- دریافت آمار ارسالی از مراکز و خانه های بهداشت
-  بررسی آمارهای دریافتی از واحدهای محیطی
- ارسال پسخوراند در زمینه آمارهای بررسی شده به مراکز و خانه های بهداشت
- ارسال آمار فصلی برنامه میانسالان به واحد میانسالان ستاد دانشگاه
- هماهنگی با واحد میانسالان گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه و کارشناس مسؤول برنامه
- آموزش پرسنل محیطی، ستادی رابطین متخصص ادارات در زمینه سلامت میانسالان (طبق برنامه عملیاتی و یا براساس مناسبتهای تقویمی)
- هماهنگی با واحد مشارکتها و دعوت رابطین بهداشتی ادارات و ارگانها جهت شرکت در جلسات میانسالان
- آموزش میانسالان
- بررسي شاخصهاي بهداشتي مربوط به برنامه میانسالان  و تجزيه و تحليل
- پایش  و ارزشيابي برنامه میانسالان درمراكز شهري و روستاي
-توزیع مطالب آموزشي و پمفلت جهت كاركنان بهداشت خانواده و اقشارجامعه
- همکاری در آموزش ضمن خدمت کارکنان رده های مختلف
- هماهنگی و همکاریهای درون سازمانی و برون سازمانی به منظور ارتقاء سطح سلامت میانسالان
-  هماهنگي  درخصوص برگزاري روزجهانی سلامت مردان وسلامت زنان
-همکاری موثر و مداوم با سایر واحدهای بهداشتی در راستای اهداف برنامه های سلامت میانسالان
- تهیه و تنظیم گزارش از نحوه عملکرد و پیشرفت برنامه های سلامت میانسالان و ارائه آن به مسئولین ذیربط
- بهره گیری از اطلاعات و آمارهای حیاتی ، بهداشتی ، اجتماعی و اقتصادی و برنامه ریزی های منطقه ای
- جمع آوری و جمع بندی  آمار  برنامه میانسالان  ازمراکز وارسال به استان
-  هماهنگی و برنامه ریزی جهت گرامیداشت هفته سلامت بانوان ایرانی و هفته سلامت مردان ایرانی و ارسال گزارش اقدامات انجام شده به دفتر سلامت

شرح وظایف کارشناس برنامه سلامت مادران

      - تدوین برنامه عملیاتی به منظور پیشبرد اهداف و برنامه های سلامت مادران بر اساس برنامه های ابلاغي وزارت متبوع
-انجام هماهنگی های درون بخشی و برون بخشی  و اجرای فعالیتهای مداخله ایی وجاری  جهت نيل به اهداف برنامه عملياتي
       پیشگیری و کاهش مرگ قابل اجتناب مادر باردار با شناسایی پیگيري ، ارجاع ، اعزام و ... بارداريهاي پر خطر بخصوص در مناطق دور دست و صعب العبور
       پایش ، ارزیابی ونظارت بر برنامه مراقبتهای ادغام یافته سلامت مادران وارائه پسخوراند ، شناسایی وبررسی مشکلات ،ارائه راه حل  در راستای اجرای برنامه های سلامت مادران
ترویج زایمان ایمن و بهداشتی در مناطق محروم و صعب العبور و کاهش زایمان غیر بهداشتي
-اجرای نظام کشوری مراقبت مرگ مادر و تشکیل به موقع کمیته بررسی مرگ مادر به ازای هر مورد مرگ مادر باردار
-اجرای برنامه های آموزشی با موضوعات مرتبط با سلامت مادران در صدا و سیمای محلی
-برگزاری کارگاه های آموزشی وباز اموزی  متناسب با نیازسنجی آموزشي وبرنامه هاي ابلاغي اداره سلامت مادران جهت نيروهاي بهداشتي
 -پایش ونظارت بر فعالیتهای واحدهای تسهیلات زایماني و مراکز بهداشتي درماني و خانه هاي بهداشت در کليه شهرستانهاي تابعه .
-نظارت بر فعالیتهای ماما روستا و بهورز مامای تربیت شده مناطق روستایی و صعب العبور و برگزاري جلسات باز آوزي و آموزشي مستمر جهت گروه مذکور .
-جمع آوری و تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات و شاخصهای مرتبط با سلامت زنان و ارسال به وزارت متبوع
-شناسایی مادران باردار و پر خطر و ارجاع به سطوح تخصصی و انجام پیگیری هاي لازم در جهت تسهيل دسترسي به مراکز درماني و اعزام به موقع به مراکز درماني .
         - هماهنگی و همکاری با معاونت درمان در خصوص کاهش سزارین از طریق برگزاری کمیته هاي زايمان ايمن    
         -ارائه گزارش عملکرد مالی به اداره سلامت مادران جهت تخصیص اعتبار وپیگیری تامین منابع مالي مورد نياز
        
 
 
 
   
   

 

1398/04/22